Sejak kebelakangan ini kita sering melihat, dengan kecanggihan Internet di masa kini, maka bercambahlah rangkaian portal sosial... maka kita juga dapat melihat gambar-gambar wanita (terutama wanita muslim) yang terpampang dengan bermacam-macam gaya sehingga menarik perhatian lelaki untuk melihatnya, walaupun secara sengaja atau tidak, diniatkan atau tidak, hakikatnya akan menarik perhatian lelaki.



Benar kan? Kaum Adam dipersilakan memberi respons..



Mungkin kaum Hawa akan bertanya, bagaimana pula dengan kaum Adam? Bukankah tidak adil kiranya hanya tindakan Hawa yang dibincangkan?




"Tak adillah macam ni..."



Lantas bagaimanakah hukum bagi situasi ini?



Kupasan:

Allah berfirman:
Ertinya:
Dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada
apa-apa yang diingini, iaitu: wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari
jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternak dan sawah ladang.
Itulah kesenangan hidup di dunia, dan di sisi Allah-lah tempat kembali yang baik
(syurga).( Ali 'Imran: 14)

Dr. Muhammad Sa’id Ramadhan al-Buthy menyatakan lelaki dan wanita itu sama-sama menempuh ujian, namun harta yang diujikan kepada wanita itu nampaknya sangat berat dan menentukan. Sebab, hawa nafsu itu dalam berbagai bentuk dan rupanya merupakan salah satu ujian yang sangat berat, yang dapat menggelincirkan pelakunya di muka bumi ini, dan wanita berdasarkan pernyataan Allah s.w.t merupakan salah satu unsur utama dan pertama dari hawa nafsu yang meluncurkan itu.



betapa Islam amat menjaga kehormatan wanita~



Allah s.w.t menempatkan wanita pada deretan pertama dan teratas diantara hawa kesenangan hidup di dunia. Kalau ia tidak benar-benar lebih penting dan berbahayanya dari yang lain, tentulah ia tidak ditempatkan di peringkat teratas. Nah, dengan demikian jelaslah bahwa wanita itu dalam kehidupan manusia merupakan ujian dunia yang paling berat dan paling berbahaya. [Risalah untuk Wanita Mu’minah – Dr. Muhammad Sa’id Ramadhan al-Buthy m/s 6 ]



Benarlah apa yang di sabdakan Rasulullah saw:
Aku tidak meninggalkan fitnah yang lebih berbahaya bagi laki-laki dari para wanita
[Bukhari dan Muslim]
Musuh-musuh Islam telah mengetahui bahawa bermulanya kerosakan wanita bererti akan berlakunya kerosakan terhadap masyarakat . Mereka tidak perlukan senjata canggih untuk menghancurkan umat Muhammad tetapi cukuplah merosakkan wanita kerana itulah yang dapat menenggelamkan umat Muhammad dengan hanya cinta wanita dan nafsu seks maka sebab itulah wanita merupakan aset utama yang menentukan jatuh bangunnya satu bangsa.



Jom kita sama-sama renungi kata-kata Syeikh Ali Ath-Thathawi :
Benar bahawa lelakilah yang memulai langkah pertama dalam lorong dosa,
tetapi bila engkau tidak setuju,
laki-laki itu tidak akan berani,
dan andaikata bukan
lantaran lemah gemalaimu,

laki-laki tidak akan bertambah parah.
Engkaulah yang membuka pintu,
kau katakan kepada si pencuri itu :
silakan masuk..
ketika itu ia telah mencuri ,
engkau berteriak :
pencuri…! Tolong…tolong…
Demi Allah…
dalam khayalan seorang pemuda tidak melihat gadis
kecuali gadis itu telah ditelanjangi pakaiannya..
Demi Allah…
begitulah jangan engkau percaya apa yang dikatakan laki-laki ,
bahawa ia tidak akan melihat gadis
kecuali akhlak dan budi bahasanya.
Ia akan berbicara kepadamu sebagai seorang sahabat.
Demi Allah… ia telah bohong!
Senyuman yang diberikan pemuda kepadamu,
kehalusan budi bahasa dan perhatian,
semua itu tidak lain hanyalah
merupakan perangkap rayuan!
Setelah itu apa yang terjadi?
Apa?
Cuba kau fikirkan!


Itulah kerosakan sebahagian kaum Adam.Entah berapa ramai laki-laki yang dapat memelihara pandangannya melainkan hanya segelintir sahaja kerana fitrah laki-laki, nafsunya hanyalah satu iaitu pada wanita tetapi apabila tidak dikawal maka rosaklah mereka.Malah akan bertambah rosak lagi jika kaum wanita tidak memainkan peranan yang sepatutnya...



Komen BAIK: Maka, bangkitlah wahai wanita-wanita sekalian. Marilah kita bersama-sama memperbaiki diri, kerana selembut-lembut tangan yang menghayun buai, tangan itu jugalah yang mampu 'menggoncangkan' dunia... "Behind a man, there is always a woman." Jom kita sama-sama renungi sifat-sifat isteri-isteri Baginda Rasulullah SAW seperti Saidatina Khadijah dan Saidatina Aisyah RA, sesungguhnya zaman kita masih ketandusan srikandi-srikandi sebegini...
Rasulullah SAW bersabda:
“Sesungguhnya Islam muncul dalam keadaan asing dan akan kembali
kepada asing seperti permulaannya , maka beruntunglah orang-orang yang asing,
Rasulullah ditanya : siapa mereka wahai Rasulullah ? Rasulullah menjawab: mereka
yang mengadakan pembaikan ketika manusia rosak
[HR. Tirmidzi : sohih]


Oleh itu, rakan-rakanku(khususnya wanita), janganlah ragu-ragu sekiranya kita dikatakan kolot dan aneh dalam mengerjakan suruhanNya oleh manusia kerana sesungguhnya pandangan manusia terhadap kita akan luput dan hilang, namun Allah tidak pernah sesekali melupakan setiap amalan para hambaNya...

Jadi, marilah kita bersama-sama mencari redha Allah SWT. Sama-samalah kita menjaga diri kita daripada terus-terusan menjadi fitnah kepada kaum lelaki. Cuba bayangkan, semasa kita seronok bergambar dan ber'posing' di hadapan kamera dan terdapat lelaki yang memandang, tidakkah kita merasa malu? Jadi bawalah rasa malu itu ke mana-mana. Malulah kita untuk menunjuk-nunjukkan diri kita kepada yang bukan muhrim. Tepuk dada, tanyalah iman...

Untuk renungan bersama:

Imam Ali Abi Thalib berkata, “Ilmu diiringi dengan perbuatan. Barangsiapa berilmu maka dia harus berbuat(amalkan). Ilmu memanggil perbuatan. Jika dia menjawabnya maka ilmu tetap bersamanya, namun jika tidak maka ilmu pergi darinya.”

Wallahua'lam...


p:s/ ltak gamba kucing je kt facebookku....ooops, kantoiiiiiiii~ =)

4 Responses so far.

  1. 3rdmarch says:

    salam~
    saya sokong letak pix kucing je..
    ehee~

  2. fArHaNa says:

    tu sbb anda pn suke kucing..hoho.

    mungkin ada yang merasakan berat untuk melakukan ini, tp fikir2kanlah. tak perlu rasanya menayangkan gambar kita, n bagi orang2 yang tak dikenali tgk gambar kita.

    tp mungkin di facebook skrg ssh sket sbb boleh tag2 gambar dgn senangnya, so ckpla kt kawan2 jgn tag n upload gambar kita sesuka hati...
    wallahua'lam.

  3. Dr Amad says:

    Salam buat BAIK...

    Buat muslimat-muslimat diluar sana,jika mahu juga meletakkan pic,pertamanya eloklah gambar dlm ramai-ramai.

    Keduanya,jangan membuat aksi-aksi yang manja dan gedik-gedik.

    Ketiga,jika ada gmbr single,buat private.Dan elok tak payah kot.

  4. fArHaNa says:

    ha tu dia... dr amad dah meninggalkan jejaknya ke sini...

    terima kasih atas saranannya...
    biarlah dr amad sorg je yg buat aksi gedik2 ok kawan2 semua....:D

    p/s: dr amad, jgn mara..=p

Ahlan wa sahlan

ASSALAMUALAIKUM

"Selamat datang!" ke blog rasmi Biro Agama dan Kerohanian Kelab UMNO Bandung Indonesia; ataupun lebih mesra dikenali sebagai BAIK (Biro Agama Islam KUBI)

Di sini kami menyediakan ruangan khusus untuk rakan-rakan khususnya di UNPAD untuk mengetengahkan dan mengutarakan apa-apa kemusykilan tentang Islam di sini. Sebarang soalan bolehlah di'email'kan kepada:
baik.kubi@gmail.com

Malu bertanya, sesat jalan~

Semoga segala usaha kita diredhai Allah SWT...

Selamat membaca~

=)

Mutabaah Ibadah

  1. membaca al-Quran serta terjemahan- sekali sehari
  2. berjemaah di waktu solat - sekali sehari
  3. solat berjemaah di masjid- sekali sehari
  4. solat di awal waktu- dua kali sehari
  5. berpuasa sunat - dua kali sebulan
  6. membaca bahan bacaan berkaitan dengan ilmu agama (artikel,blog,buku)- sekali sebulan
  7. Riadah bersama rakan-rakan- dua kali sebulan
  8. Qiamullail (solat malam)- sekali sebulan
semangat yuk kawan-kawan.. mari jaga hubungan dgn Allah^_^