Soalan:
Salahkah kita menyambut hari ibu???


Jawapan(yang panjang lebar^-^) :



‘Abd Allah ibn ‘Amr radhiallahu 'anh menerangkan bahawa seorang lelaki datang kepada Nabi shallallahu 'alaihi wasallam dan berkata:


“Sesungguhnya aku datang untuk memberi janji taat setia (bai‘ah) kepada engkau untuk berhijrah, akan tetapi aku meninggalkan kedua orang tuaku dalam keadaan menangis.” Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam berkata kepadanya:

“Kembalilah kepada mereka berdua dan jadikanlah mereka berdua ketawa(gembirakanlah mereka) sebagaimana kamu jadikan mereka menangis.”[1]


Berhijrah adalah salah satu tuntutan Islam yang amat penting. Malah Allah Subhanahu wa Ta'ala memberi amaran keras kepada sesiapa yang enggan berhijrah tanpa alasan yang munasabah.


Firman Allah:

Sesungguhnya orang-orang yang diambil nyawanya oleh malaikat semasa mereka sedang menganiaya diri sendiri (kerana enggan berhijrah), mereka ditanya oleh malaikat dengan berkata:

“Apakah yang kamu telah lakukan mengenai agama kamu?”

Mereka menjawab: “Kami dahulu adalah orang-orang yang tertindas di bumi.”

Malaikat bertanya lagi: “Tidakkah bumi Allah itu luas, yang membolehkan kamu berhijrah dengan bebas padanya?” Maka orang-orang yang sedemikian itu keadaannya, tempat akhir mereka ialah neraka jahanam, dan neraka jahanam itu adalah seburuk-buruk tempat kembali.


Kecuali orang-orang yang lemah (lagi uzur) dari kaum lelaki dan perempuan serta kanak-kanak,

yang tidak berdaya upaya mencari helah (untuk melepaskan diri) dan tidak pula mengetahui sesuatu jalan (untuk berhijrah). Maka mereka (yang demikian sifatnya), mudah-mudahan Allah maafkan mereka. Dan (ingatlah), Allah Maha Pemaaf, lagi Maha Pengampun. [al-Nisa’ 4:97-99]





Termasuk orang yang dimaafkan kerana tidak berhijrah adalah sebagaimana hadis di atas, dimana jika berhijrah akan menyedihkan ibubapanya, maka yang lebih utama adalah dia tidak berhijrah dan kembali menggembirakan mereka.


Dalam hadis ini terkandung petunjuk bahawa menggembirakan ibubapa adalah salah satu daripada tuntutan agama. Oleh itu janganlah kita melakukan sesuatu tindakan yang menjauhkan ibubapa daripada kegembiraan, apatah lagi jika ia menyedihkan mereka. Tidak ada cara yang terhad untuk menggembirakan ibubapa, asalkan ia tidak melibatkan sesuatu yang dilarang oleh syari‘at. Kerap kali menghubungi mereka, sering kali menziarahi mereka, membawa mereka bercuti, membelikan mereka hadiah adalah beberapa contoh cara kita boleh menggembirakan ibubapa. Meninggalkan mereka kesunyian, tidak menjengok mereka, tidak prihatin akan hal ehwal mereka, bercakap dengan nada yang keras, memarahi mereka adalah beberapa contoh tindakan kita yang menyedihkan mereka.


Timbul persoalan, bolehkah menggembirakan ibubapa dengan meraikan Mother’s Day dan Father’s Day? Sebahagian tokoh melarang sambutan Mother’s Day dan Father’s Day. Hujah mereka adalah:

Hari perayaan dalam Islam hanya dua, iaitu ‘Idul Fitri dan ‘Idul Adha. Apa-apa perayaan yang lain adalah bid’ah yang dilarang oleh agama.

Seandainya Mother’s Day dan Father’s Day adalah baik, sudah tentu Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam akan menganjurkannya kepada para sahabat radhiallahu 'anhum pada zaman baginda.

Mother’s Day dan Father’s Day adalah perayaan orang bukan Islam dan kita umat Islam dilarang daripada mengikuti mereka.

Berbuat baik kepada ibu dan ayah adalah tuntutan sepanjang tahun dan bukannya pada satu dua hari tertentu dalam setahun.


Sekalipun tokoh-tokoh yang melarang adalah mereka yang dihormati, itu tidaklah bermakna hujah-hujah mereka tidak boleh dibuka untuk analisa. Dalam menganalisa hujah-hujah mereka berkenaan sambutan Mother’s Day dan Father’s Day, saya dapati ianya adalah lemah. Sebabnya:


1. Perayaan bid‘ah yang dilarang adalah perayaan yang bersangkutan dengan agama. Aidul Fitri dan Aidul Adha adalah hari perayaan keagamaan, kerana itulah pada hari tersebut kita dituntut untuk bertakbir dan melaksanakan solat sunat. Adapun hari Mother’s Day dan Father’s Day, maka ia adalah perayaan yang bersangkutan dengan adat manusia, sepertimana perayaan Hari Guru, Hari Warga Tua dan sebagainya. Tidaklah termasuk dalam perbincangan bid‘ah atau sunnah apa yang bersangkutan dengan adat manusia.


Perlu diingatkan bahawa dalam berinteraksi dengan persoalan bid‘ah, manusia terbahagi kepada tiga kumpulan:

Pertama adalah mereka yang amat ketat penilaiannya, sehingga hampir semua perkara yang baru dilabel sebagai bid‘ah yang dilarang oleh Islam. Padahal sebahagian besar daripada perkara tersebut adalah sesuatu yang harus hukumnya.

Kedua adalah mereka yang bermudah-mudahan penilaiannya, sehingga hampir semua perkara yang baru dilabel sebagai bid‘ah hasanah. Padahal di antara perkara tersebut ada yang benar-benar merupakan bid‘ah yang dilarang oleh Islam.

Ketiga adalah mereka yang berada di pertengahan, tidak berlebih-lebihan dan tidak pula bermudah-mudahan. Setiap perkara yang baru tidak akan dilabel sebagai bid‘ah mahupun sunnah melainkan terlebih dahulu dianalisa secara mendalam.






2. Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam tidak menganjurkan Mother’s Day dan Father’s Day pada zaman baginda kerana suasana yang memerlukannya tidak wujud. Di kalangan sahabat, ada yang ibubapa mereka memusuhi Islam. Maka sememangnya tidak perlu berbuat baik kepada mereka. Bagi sebahagian sahabat yang lain, mereka tinggal bersama atau berhampiran ibubapa sehingga tidak memerlukan hari yang istimewa untuk berbuat baik kepada ibubapa.


Berbeza dengan masa kini, kebanyakan kita (anak-anak) berada jauh daripada ibubapa, sama ada kerana pembelajaran atau kerjaya. Suasana ini menyebabkan kita perlu mencari ruang untuk berbuat baik kepada ibubapa semampu boleh sambil meneruskan kehidupan sendiri. Meraikan ibubapa pada Mother’s Day dan Father’s Day adalah salah satu daripada ruang tersebut.



3. Tidaklah semua yang berasal daripada kaum bukan Islam adalah dilarang. Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam sendiri pernah meminta para tawanan Perang Badar untuk mengajar umat Islam membaca dan menulis. Baginda juga pernah beberapa kali menggunakan strategi peperangan bangsa lain dalam ekspedisi jihadnya.


Justeru larangan mengikuti kaum bukan Islam sebenarnya ditujukan kepada sesuatu yang merupakan ciri-ciri keagamaan mereka yang masih dipraktikkan. Merujuk kepada hari perayaan, kita umat Islam dilarang untuk turut serta merayakan atau meniru hari keagamaan mereka, seperti Hari Easter, Hari Thaipusam, Hari Wesak dan sebagainya. Mother’s Day dan Father’s Day bukanlah hari keagamaan kaum bukan Islam.


4. Hujah “Berbuat baik kepada ibu dan ayah adalah tuntutan sepanjang tahun dan bukannya pada satu dua hari tertentu dalam setahun” adalah bukti bahawa yang berhujah tidak berpijak di atas bumi yang nyata. Bahkan ia boleh digunakan untuk bertanya kembali kepada mereka: “Jika begitu kenapakah anda saat ini tidak berada dan sentiasa berada di sisi ibubapa anda?”


Berbuat baik kepada ibubapa tidaklah bererti duduk di sebelah mereka sepanjang masa. Akan tetapi ia adalah mengimbangi dengan adil antara berbuat baik kepada mereka dan meneruskan kehidupan sendiri. Salah satu daripada perimbangan tersebut ialah meraikan ibubapa pada hari Mother’s Day dan Father’s Day. Sudah tentu adalah lebih baik jika anak-anak dapat mewujudkan ruang yang lebih kerap untuk berbuat baik kepada ibubapa mereka.


Oleh itu meraikan Mother’s Day dan Father’s Day adalah harus, terbuka kepada kedudukan setiap anak-anak. Sesiapa yang mendapati ianya dapat menggembirakan ibubapa mereka, maka teruskanlah. Namun sesiapa yang dapat mewujudkan ruang lain untuk menggembirakan ibubapa mereka tanpa terhad kepada Mother’s Day dan Father’s Day, sudah tentu ia adalah lebih baik. Penjelasan yang sama juga ditujukan kepada beberapa hari-hari yang lain seperti sambutan Hari Jadi.

--------------------------------------------------------------------------------

[1] Sahih: Dikeluarkan oleh al-Nasai dan dinilai sahih oleh al-Albani dalam Shahih Sunan al-Nasai – hadis no: 4163 (Kitab al-Bai‘ah, Bab berbai‘ah untuk hijrah).



wallahua'lam...




sumber: hafiz firdaus (click)


Biro.Agama.Islam.KUBI-B.A.I.K

3 Responses so far.

  1. fizi says:

    Setelah membaca pandangan para `ulama', maka di dapati mereka menolak amalan mera`ikan Hari Ibu. Namun seperti yang BAIK katakan, pandangan `ulama' bukanlah tidak boleh untuk dibahaskan kerana hanya kalam Allah dan Rasul-Nya sahaja yang tidak boleh ditolak.

    Saya melihat pandangan BAIK yang mengharuskan dan pandangan `ulama yang melarang Hari Ibu (dan semua perayaan lain kecuali 2 `aid dan hari Juma`at) seperti berikut:

    1. HARUS MENYAMBUT

    -Kerana ianya bukan perayaan agama, lantas hadis yang melarang melakukan bid`ah tidak wajar diaplikasikan dalam kes ini kerana bid`ah dhalalah hanya pada agama, manakala Hari Ibu bukanlah perayaan agama (tidak kiralah sama ada ianya dianjurkan oleh umat Islam atau orang kafir).

    -Kerana bukan semua yang dimulakan oleh orang kafir tidak boleh ditiru oleh orang Islam.

    2. HARAM MENYAMBUT:

    -Kerana hadis Nabi yang menganjurkan hanya 2 perayaan dalam Islam wajib diikuti tanpa sebarang tambahan. Biarpun perayaan bukan keagamaan. Islam hanya menyuruh mera`ikan dua perayaan, sesiapa yang membuat perayaan selain dari itu maka ianya adalah penambahan dalam agama (sekalipun perayaan itu bukan bersifat keagamaan).

    -Kerana Islam mensyari`atkan untuk menghormati ibu tanpa sebarang pengkhususan masa dan tempat. Maka `ibadat ini (menghormati ibu) haruslah dilakukan sepanjang masa tanpa sebarang pengkhususan. Sesiapa yang mengkhususkannya, maka ianya adalah penambahan dalam agama.

    Kedua-dua pendapat dan pandangan ini hanya saya nukilkan selepas apa yang dibaca. Sebarang kesilapan saya harap dimaafkan. Kepada BAIK dan sesiapa sahaja yang mampu memberi pandangan yang lebih kuat dipersilakan.

    Pandangan `ulama' boleh ditolak atau diterima. Justifikasi adalah dari Qur'an dan Sunnah.

  2. fArHaNa says:

    salam fizi.
    maaf dah terdelete komen yg lagi satu-_-'
    tak sengaja, ampun ye. kalau nk anta lg skali silekan:D

    makanya kita kena tahu asas kepada kedua-dua hukum (boleh/tak boleh)

    Yang mengharuskan (sebagaimana pendapat yang dipilih Kapten HF) berpandangan bahawa hadith yang menyebut bahawa perayaan umat Islam hanya dua itu ialah perayaan yang berkaitan dengan agama, akan tetapi kalau perayaan yang tiada kaitan dengan agama, maka ia tidak termasuk.

    Kalau mengikut pandangan ulama' yg fizi bgtau, ulama menolak semua perayaan yang bukan daripada 2 yang dibenarkan (aidilfitri dan aidiladha) makanya yang lain tidak dibenarkan hatta hari guru, hari kemerdekaan, dan macam2 lg perayaan bukan keagamaan sekalipun.

    jadi jika hari ibu ditolak, maka yang lain pun harus ditolak juga, atas hujah yang sama.

    rasanya saya hanya mengulang komen fizi kat atas tu=p

    Apa yang saya boleh katakan,bersederhanalah..
    *beri peluang org lain mengulas lebih lanjut*

    ^-^

  3. salam,
    segala amal berintikan niat..
    dlm hal ini, cuba tgk dulu niat kita menyambutnya,
    utk menggembirakan ibu bapa adalah kewajipan kita sbg seorg anak,
    mmg sambutan ini tidak bersifat keagamaan sebagaimana Deepavali yg mana kita haram menyambutnya, tp adakah kebaikannya lebih bnyk dari keburukannya?
    maka rasanya harus kita sambut...
    tapi, menggembirakan ibu bapa bkn hanya pada sesetgh hari saja, tapi setiap hari...
    dan dgn menyambut hari ibu adalah salah satu cara utk menggembirakan ibu tanpa melanggar hukum syarak, tidaklah bidaah yg dilarang,
    itu yg saya pegang sejak dulu,
    wallahualam...

Ahlan wa sahlan

ASSALAMUALAIKUM

"Selamat datang!" ke blog rasmi Biro Agama dan Kerohanian Kelab UMNO Bandung Indonesia; ataupun lebih mesra dikenali sebagai BAIK (Biro Agama Islam KUBI)

Di sini kami menyediakan ruangan khusus untuk rakan-rakan khususnya di UNPAD untuk mengetengahkan dan mengutarakan apa-apa kemusykilan tentang Islam di sini. Sebarang soalan bolehlah di'email'kan kepada:
baik.kubi@gmail.com

Malu bertanya, sesat jalan~

Semoga segala usaha kita diredhai Allah SWT...

Selamat membaca~

=)

Mutabaah Ibadah

  1. membaca al-Quran serta terjemahan- sekali sehari
  2. berjemaah di waktu solat - sekali sehari
  3. solat berjemaah di masjid- sekali sehari
  4. solat di awal waktu- dua kali sehari
  5. berpuasa sunat - dua kali sebulan
  6. membaca bahan bacaan berkaitan dengan ilmu agama (artikel,blog,buku)- sekali sebulan
  7. Riadah bersama rakan-rakan- dua kali sebulan
  8. Qiamullail (solat malam)- sekali sebulan
semangat yuk kawan-kawan.. mari jaga hubungan dgn Allah^_^