Peperiksaan merupakan satu kemestian kepada para pelajar. Kejayaan di dalam peperiksaan membuktikan kesungguhan dan keperihatinan pelajar terhadap pelajaran yang dipelajari, juga kepekaan terhadap tanggunggjawab sebagai seorang pelajar.

Perlumbaan untuk mendapatkan keputusan yang baik merupakan satu lumrah dan amat baik jika bermula dalam suasana yang sihat. Bermula dari sinilah, wujudnya tekanan di dalam diri pelajar untuk mendapat keputusan yang baik. Namun, tekanan ini jika tidak dikawal akan menyebabkan seseorang itu tidak dapat mengawal perasaannya.

Dorongan perasaan untuk mencapai kejayaan diperlukan untuk membangkitkan semangat berusaha untuk mencapai kejayaan tetapi tekanan yang berlebihan samada luaran atau dalaman boleh menyebabkan seorang pelajar gagal mengimbangi dirinya seterusnya melakukan tindakan yang kadang-kadang di luar batasan.

Tekanan di dalam diri seorang pelajar datang dari pelbagai sudut kehidupan, di antaranya tekanan daripada kedua orang tuanya untuk melihat kejayaan anaknya. Bayangkanlah jika setiap surat yang ditulis oleh ibubapa kepada para pelajar dipenuhi dengan harapan dan pesanan agar mendapat kejayaan yang cemerlang di dalam peperiksaan. Harapan yang tinggi daripada kedua orang tua di tanah air menyebabkan tekanan yang tinggi, apatah lagi jika pelajar itu kurang bersedia untuk menghadapi peperiksaaan.

Tekanan juga berlaku kerana kesilapan dan kelalaian para pelajar sendiri yang tidak membuat persediaan lebih awal untuk menghadapi peperiksaan. Masa yang panjang digunakan untuk aktiviti-aktiviti yang mengakibatkan pengabaian buku-buku pelajaran dan kuliah. Apabila menjelang peperiksaan, akibat persediaan yang kurang tekanan mula wujud dan timbullah pelbgai perbuatan susulan.

Tekanan seperti ini akan menyebabkan pelajar cepat bosan, murung dan terlalu merendah diri sehingga menyebabkan jiwanya terganggu. Ia juga menyebabkan putus asa untuk belajar wujud. Natijahnya, pelajar tersebut tidak mengambil peperiksaan atau mengambilnya dengan sambil lewa kerana menganggap perjuangannya di medan peperiksaan sudah berakhir.

Menghadapi peperiksaan atau persaingan memerlukan kekuatan spiritual dan mental yang jitu untuk menghadapi tekanan yang mungkin datang bila-bila masa sahaja. Kekuatan mental ini lahir dari sikap dan pemikiran yang optimis serta stabil untuk mencapai matlamat yang diinginkan. Tidak peliklah sekiranya pakar psikologi diperlukan bagi memantapkan persiapan mental selain persiapan fizikal di dalam setiap pertandingan atau persaingan sukan.


Begitu juga pelajar yang akan menghadapi perjuangan yang bakal menentukan nasibnya di masa hadapan, kekukuhan spiritual dan mental menghadapi tekanan akan menjadikannya bersedia menghadapi pelbagai kemungkinan yang berlaku.
Spiritual dan mental yang lemah pula akan menyebabkan pelajar mudah mengaku kalah sebelum berjuang. Oleh itu, para pelajar perlu menjauhkan diri daripada anasir-anasir yang boleh melemahkan spiritual dan mentalnya untuk menghadapi peperiksaan, disamping mencari formula mengukuhkan kedua-duanya.

Persekitaran tempat belajar juga merupakan penyumbang kepada tekanan kepada pelajar. Bayangkanlah anda berada di dalam lingkungan jiran yang tidak mempedulikan orang lain ataupun kawan-kawan serumah yang tidak mampu bekerjasama dengan anda, padahal dalam waktu yang sama anda ingin mencapai kejayaan di dalam peperiksaan. Tidakkah anda berasa tertekan dengan suasana sedemikian?

Tekanan memang tidak boleh dielakkan di dalam kehidupan. Terpulanglah kepada pelajar untuk menghindari dan menghadapinya, asalkan tindakannya tidak lari daripada landasan syariat Islam. Letakkan segala pengharapan dan keputusan kepada Allah s.w.t. Sebagai pelajar yang beriman, kepercayaan yang kukuh terhadap ketetapan Allah s.w.t selepas berusaha, berdoa dan bertawakkal merupakan jalan yang terbaik untuk menghadapi tekanan.

Perbanyakkan berzikir, membaca al-Quran dan merenung keindahan ciptaan Tuhan sebagai salah satu cara mencari ketenangan ketika tekanan mencengkam jiwa, apatah lagi apabila menempuh saat-saat akhir menghadapi peperiksaan. Berfikirlah dengan fikiran yang positif terhadap sesuatu perkara dan wujudkanlah di dalam jiwa sikap optimis.
Tekanan haruslah dihilangkan dengan baik tanpa melakukan perkara-perkara yang di luar batasan. Berfikirlah positif bahawa Allah s.w.t akan menolong apabila persiapan yang rapi kita lakukan. Namun, sekiranya persediaan yang rapi dilakukan tetapi kita masih lagi tidak mampu untuk mendapat keputusan yang baik, redhalah dengan apa yang berlaku kerana mungkin ada kesilapan yang tidak disedari telah berlaku.

Sesuai dengan status kita sebagai pelajar Muslim, letakkanlah segala-galanya kepada Allah s.w.t dengan syarat kita telah menyempurnakan segala tuntutan yang telah dikehendaki untuk mencapai kejayaan.Persediaan awal merupakan senjata yang paling ampuh untuk menghadapi peperiksaan dan tekanan. Kelalaian yang berlaku di awal musim pengajian boleh menjadi batu penghalang kepada kejayaan di dalam peperiksaan. Masa yang berlalu tidak akan berulang kembali.

Persediaan awal juga membantu meningkatkan motivasi untuk menghadapi peperiksaan, tidak merasa tertekan yang keterlaluan dan juga menjadi penyumbang kepada kejayaan di dalam peperiksaan. Kebanyakan pelajar tertekan kerana persediaan untuk menghadapi peperiksaan terlalu sedikit lantaran masa yang berlalu terbuang begitu sahaja tanpa diisi dengan sebaiknya.

Pengurusan masa amat perlu untuk mempersiapkan diri agar kejayaan yang diimpikan menjadi kenyataan. Jadual waktu selalunya memng dibuat oleh pelajar. Malangnya, kebanyakan pelajar tidak mampu untuk memetuhi jadual yang dibuat tetapi menurut kehendak hatinya sendiri. Ini merupakan kesilapan yang paling ketara. Ikutilah jadual yang anda susun untuk mengelakkan kelam-kabut apabila peperiksaan sudah hampir, juga untuk mengelakkan tekanan yang sememangnya akan wujud apabila peperiksaan muncul.

Lakukanlah aktiviti yang boleh merehat pemikiran dan memberi ketenangan jiwa apabila berlaku tekanan, tetapi pastikan ia tidak bertentangan dengan status anda sebagai pelajar muslim. Jangan biarkan diri anda dilanda pelbagai masalah yang boleh mengganggu konsentrasi untuk menghadapi peperiksaan.

sumber dari :sini

komen BAIK: Usaha bersungguh-sungguh, banyakkan berdoa, dan bertawakkallah kepada Allah SWT dan ibadah jangan lupa! Selamat menghadapi peperiksaan kepada semua student UNPAD!~
Have faith, Allah is always with us:)


Biro.Agama.Islam.KUBI-B.A.I.K

Ahlan wa sahlan

ASSALAMUALAIKUM

"Selamat datang!" ke blog rasmi Biro Agama dan Kerohanian Kelab UMNO Bandung Indonesia; ataupun lebih mesra dikenali sebagai BAIK (Biro Agama Islam KUBI)

Di sini kami menyediakan ruangan khusus untuk rakan-rakan khususnya di UNPAD untuk mengetengahkan dan mengutarakan apa-apa kemusykilan tentang Islam di sini. Sebarang soalan bolehlah di'email'kan kepada:
baik.kubi@gmail.com

Malu bertanya, sesat jalan~

Semoga segala usaha kita diredhai Allah SWT...

Selamat membaca~

=)

Mutabaah Ibadah

  1. membaca al-Quran serta terjemahan- sekali sehari
  2. berjemaah di waktu solat - sekali sehari
  3. solat berjemaah di masjid- sekali sehari
  4. solat di awal waktu- dua kali sehari
  5. berpuasa sunat - dua kali sebulan
  6. membaca bahan bacaan berkaitan dengan ilmu agama (artikel,blog,buku)- sekali sebulan
  7. Riadah bersama rakan-rakan- dua kali sebulan
  8. Qiamullail (solat malam)- sekali sebulan
semangat yuk kawan-kawan.. mari jaga hubungan dgn Allah^_^