Biro.Agama.Islam.KUBI-B.A.I.K
Hari Asyura’,Kelebihan Dan Keagungannya
Beberapa hari yang lepas kita baru sahaja meninggalkan tahun 1432
Hijrah dan sekarang kita masih berada dipermulaan bulan Muharram 1433
Hijrah.Di Malaysia,saban tahun kerajaan akan mengadakan program sambutan
Ma’al Hijrah yang diadakan secara besar-besaran dan pelbagai anugerah
kepada tokoh-tokoh yang telah mengharumkan nama negara akan dikurniakan
kepada mereka untuk mengenang jasa dan pengorbanan yang dilakukan.
Namun begitu,kita sewajarnya menyedari bahawa bulan Muharram
merupakan di antara bulan yang mempunyai kelebihan bagi sesiapa yang
berusaha untuk mendapatkannya berdasarkan saranan junjungan besar Nabi
Muhammad s.a.w.
Telah diriwayatkan dalam satu hadis yang sangat terkenal di kalangan
ahli ilmu bahawa Rasulullah S.A.W telah datang ke Madinah maka Baginda
melihat orang-orang Yahudi berpuasa pada 10 Muharram, lalu Baginda
bersabda:
Dan sabdanya lagi:
Berdasarkan kedua-dua hadis di atas,puasa pada 10 Muharram sangat dianjurkan di dalam islam kerana padanya terdapat ganjaran yang cukup besar iaitu Allah Ta’ala akan mengkafarahkan dosa-dosa (dosa kecil) setahun yang lalu.
Begitu juga telah riwayatkan bahawa orang-orang jahiliyyah juga telah berpuasa pada hari tersebut.Sebelum Rasulullah diutus manjadi rasul,baginda sudah biasa berpuasa pada hari asyura’ dan meninggalknya setelah diutus menjadi rasul kepda umat manusia.Setelah penghijrahan Rasulullah S.A.W ke Madinah,Baginda S.A.W mengetahui bahawa puasa asyura’ merupakan syariat Nabi Musa,lalu Rasulullah S.A.W berpuasa dan memerintahkan para sahabat turut berpuasa bersamanya.
Suruhan ini bukanlah merupakan suruhan yang wajib,tetapi merupakan satu galakkan kepda sahabat dan umat islam untuk berlumba-lumba mendapat kebaikan dan kelebihannya.
Sunnah Berpuasa
Telah diriwayatkan dalam satu hadis Rasulullah S.A.W bersabda:
Berdasarkan pemahaman hadis dia atas,puasa 9 dan 10 Muharram sangat dituntut oleh Rasulullah S.A.W untuk membezakan puasa di antara orang islam dan yahudi atau nasarani.
Begitu juga Imam Syafie,Imam Ahmad,Imam Malik dan Imam Ishak berpendapat puasa 9 dan 10 Muharram disunatkan berpuasa kerana Rasulullah S.A.W berpuasa pada 10 Muharram dan berniat untuk berpuasa pada 9 dan 10 Muharram pada tahun hadapan tetapi Rasulullah S.A.W telah wafat sebelum datangnya tahun tersebut.
Manakala Imam Hanafi memakruhkan puasa pada 10 Muharram sahaja dan yang lebih afdal adalah berpuasa pada 9,10 dan 11 Muharram.Ini merupakan di antara pendapat yang paling mashur pada Imam Ahmad.
Kesimpulannya,puasa Asyura’ mempunyai beberpa kaedah untuk melaksanakannya berdasarkan pendapat para ulamak.Yang paling rendah martabatnya adalah berpuasa pada 10 Muharram sahaja dan yang afdal adalah berpuasa dua hari iaitu 9 dan 10 Muharram atau 10 dan 11Muharram.Manakala yang paling afdal ialah berpuasa pada 9,10 dan 11 Muharram.
Akhir sekali,marilah sama-sama kita berpuasa untuk mendapat keredaan Allah Ta’ala di bulan yang mulia ini.Jaganlah kita meninggalkan peluang keemasan ini untuk menambahkan lagi amalan kebaikan yang akan membantu kita memberatkan timbangan mizan di sebelah kebaikan.Kita tidak tahu sejauh mana nasib kita pada Hari Pembalasan nanti.Semoga segala amalan kebaikan kita diterima oleh Allah Ta’ala dan dilipat gandakan ganjarannya.
Selamat berpuasa……..
[2] Hadis Riwayat Muslim(1162),Sunan Abu Daud(2427)
[3] Hadis Riwayat Muslim (1916),Sunan Abu Daud(2425)
http://mohamadazhar.com/motivasi/hari-asyura%E2%80%99kelebihan-dan-keagungannya
Ahlan wa sahlan
"Selamat datang!" ke blog rasmi Biro Agama dan Kerohanian Kelab UMNO Bandung Indonesia; ataupun lebih mesra dikenali sebagai BAIK (Biro Agama Islam KUBI)
Di sini kami menyediakan ruangan khusus untuk rakan-rakan khususnya di UNPAD untuk mengetengahkan dan mengutarakan apa-apa kemusykilan tentang Islam di sini. Sebarang soalan bolehlah di'email'kan kepada:
baik.kubi@gmail.com
Malu bertanya, sesat jalan~
Semoga segala usaha kita diredhai Allah SWT...
Selamat membaca~
=)
Mutabaah Ibadah
- membaca al-Quran serta terjemahan- sekali sehari
- berjemaah di waktu solat - sekali sehari
- solat berjemaah di masjid- sekali sehari
- solat di awal waktu- dua kali sehari
- berpuasa sunat - dua kali sebulan
- membaca bahan bacaan berkaitan dengan ilmu agama (artikel,blog,buku)- sekali sebulan
- Riadah bersama rakan-rakan- dua kali sebulan
- Qiamullail (solat malam)- sekali sebulan
Catat Ulasan